Türk Sinemasının Velentino'su. Hüseyin Peyda beyaz perdede göründüğünde sessiz sinemanın büyük oyuncusu Velantino'ya benzetilmiş. Oynadığı filmlerde ağa, bey, şeyh tiplemeleri ve giydiği kostümlerle dikkat çekmiş. Filmlerinde oynadığı karakterlerle özdeşleşmiş Binbir Gece Masallarından fırlamış bir kadim zaman kahramanı. Çakır gözleri, karizmatik bakışı, duruşu ve güzelliğiyle bir devrin yıldız oyuncusu.
Beyaz perdede göründüğünde kadınların yüreği yerinden oynuyormuş. Özellikle Söyleyin Anama Ağlamasın, Mezarımı Taştan Oyun, Kaderim Böyle İmiş filmlerindeki canlandırdığı Abdo Bey karakteri hafızalara kazınmıştır.
Kadınlar yakışıklı Urfalı erkeklere Peyda'nın canlandırdığı Abdo Bey ismini yakıştırıyorlarmış. Yakışıklı doğulu erkeğin rol modeli olmuş bir nevi. Memduh Ün Mezarımın Taştan Oyun filmini kapı pencere kıran film diye tanımlıyor.
Ben Peyda'ya Urfalı Velentino diyorum. Yazdığım kitabın adını da Urfalı Velentino koydum. Doğu egzotizmine sinemada en çok yer veren oyuncu yönetmen ve yapımcı. Urfa sinema kitabını çalışırken Urfa'da en çok film çevirmiş, en çok Urfa'yı konu alan filmlere imza atmış bir sanatçı olduğunu gördüm. Bugün bir Urfa sinemasından bahsediyorsak eğer bunda Hüseyin Peyda'nın tek başına büyük gayreti ve çabası vardır.
O bir halk sinemacısı. Bir sinema ve Urfa sevdalısı. 30 Temmuz vefat tarihi. Memleketi Urfa'da adına bir sokak bir cadde bir kültür merkezi açılamaz mı? Sinema Müzesi'nin adı Hüseyin Peyda Müzesi konulamaz mı? Vefatının yıldönümünde rahmetle anıyorum. Mekânı cennet olsun.